Gammal favorit!
I dagarna har Tim vart å hälsat på, vilket har lett till... Tja, ett par saker, faktiskt. Först å främst så har det druckits ohälsosamt mycket te... Och för det andra så har det vart en hel del spelande. Utöver det vanliga, som BF2 och World in Conflict, så fick jag en retro-släng och fick för mig att, för en gångs skull, spela igenom hela X-com: Apocalyplse, ett av mina genom tiderna absoluta favoritspel!
Vilket är lättare sagt än gjort...
X-com: Apocalypse är ett squad-level turn based tactical RPG (thank god for swenglish!!!), som utspelar sig i en nära framtid. Rättare sagt ca 2040...
Right...
I alla fall, år 1998 startades en hemlig internationell militär organisation som döptes till "Extraterrestrial Combat unit" eller X-com. Efter två spel, och flertalet krig både på Mars och de djupaste haven här på jorden, är det åter dags att visa utomjordingarna vilka som bestämmer!
Storyn roterar kring staden Mega-primus, en stad som byggdes efter det första kriget och som nu har utvecklats till en grönskande självständig stadsstat. Företagen blomstrar och konkurrerar, kolonier på Mars blir förtryckta och bland civilbefolkningens minoriteter skapas aktivistgrupper och politiska motståndsrörelser. Till på detta kommer diverse välförsörjda och aktiva kriminella gäng, och en fanatisk kult som ser utomjordingarna som frälsare.
Och när allt går åt pipan, vem ringer stadsöverhuvudet då? Jo, dig! Som chef för X-com blir det ditt jobb att försvara staden från angrepp, både utifrån och inifrån, samtidigt som man måste hitta ett sätt att få stopp på anfallen.
Spel-läget är uppdelat i två delar, där du dels måste försvara stadens luftrum från flygande tefat, i en sorts simpel RTS variant, med allt från hoverbikes till jaktplan, men också ingripa när utomjordingarna landsätter styrkor. Och det är här som merparten av spelet utspelar sig.
Spelmekaniskt påminner spelet om spel som Fallout och Jagged Alliance, där turbaserad strategi blandas med rollspel, och vikten av att hantera enhetens ekonomi är påtaglig.
I allt från stadens slum, till lyxhotell och sjukhus, måste de onda utomjordingarna drivas tillbaka och förgöras. Med vapen som kulsprutor, prickskyttegevär och granatkastare, och med hjälp av utrustning som motion scanners och jetpacks finns stor taktisk flexibilitet, och man kan alltid välja om man vill göra det hela snyggt och rent, eller bara gå in och jämna allt med marken!
Men tag dig i akt, Senaten kommer hålla dig ansvarig för alla skador, både på befolkningen och infrastrukturen!
Går det riktigt långt, kommer de skära av alla bidrag, och enda sättet att fortsätta operera blir att sänka sig under lagens regler och stjäla, hota och sälja kontraband.
Allt som allt ett spel med riktigt bra gameplay, riktigt bra story, och otroligt charmig grafik, och jag rekomenderar det varmt till alla som inte testat det! Kanske inte är det lättaste att få tag på nu för tiden, men jag lovar, det är värt att leta efter!
Nu blir det mer te och registrering på Bloglovin iaf, tack och godnatt!
/Mikael
Följ min blogg med bloglovin
Vilket är lättare sagt än gjort...
X-com: Apocalypse är ett squad-level turn based tactical RPG (thank god for swenglish!!!), som utspelar sig i en nära framtid. Rättare sagt ca 2040...
Right...
I alla fall, år 1998 startades en hemlig internationell militär organisation som döptes till "Extraterrestrial Combat unit" eller X-com. Efter två spel, och flertalet krig både på Mars och de djupaste haven här på jorden, är det åter dags att visa utomjordingarna vilka som bestämmer!
Storyn roterar kring staden Mega-primus, en stad som byggdes efter det första kriget och som nu har utvecklats till en grönskande självständig stadsstat. Företagen blomstrar och konkurrerar, kolonier på Mars blir förtryckta och bland civilbefolkningens minoriteter skapas aktivistgrupper och politiska motståndsrörelser. Till på detta kommer diverse välförsörjda och aktiva kriminella gäng, och en fanatisk kult som ser utomjordingarna som frälsare.
Och när allt går åt pipan, vem ringer stadsöverhuvudet då? Jo, dig! Som chef för X-com blir det ditt jobb att försvara staden från angrepp, både utifrån och inifrån, samtidigt som man måste hitta ett sätt att få stopp på anfallen.
Spel-läget är uppdelat i två delar, där du dels måste försvara stadens luftrum från flygande tefat, i en sorts simpel RTS variant, med allt från hoverbikes till jaktplan, men också ingripa när utomjordingarna landsätter styrkor. Och det är här som merparten av spelet utspelar sig.
Spelmekaniskt påminner spelet om spel som Fallout och Jagged Alliance, där turbaserad strategi blandas med rollspel, och vikten av att hantera enhetens ekonomi är påtaglig.
I allt från stadens slum, till lyxhotell och sjukhus, måste de onda utomjordingarna drivas tillbaka och förgöras. Med vapen som kulsprutor, prickskyttegevär och granatkastare, och med hjälp av utrustning som motion scanners och jetpacks finns stor taktisk flexibilitet, och man kan alltid välja om man vill göra det hela snyggt och rent, eller bara gå in och jämna allt med marken!
Men tag dig i akt, Senaten kommer hålla dig ansvarig för alla skador, både på befolkningen och infrastrukturen!
Går det riktigt långt, kommer de skära av alla bidrag, och enda sättet att fortsätta operera blir att sänka sig under lagens regler och stjäla, hota och sälja kontraband.
Allt som allt ett spel med riktigt bra gameplay, riktigt bra story, och otroligt charmig grafik, och jag rekomenderar det varmt till alla som inte testat det! Kanske inte är det lättaste att få tag på nu för tiden, men jag lovar, det är värt att leta efter!
Nu blir det mer te och registrering på Bloglovin iaf, tack och godnatt!
/Mikael
Följ min blogg med bloglovin
Kommentarer
Postat av: MTR
Ah... Jag kommer ihåg det här. Körde X-com Terror from the Deep som en galning ett tag. Kunde inte slita mig.
Trackback